Brood bij het ontbijt, bij de lunch en soms zelfs bij het avondeten. Als je we met zijn allen zo veel brood eten, wat is dan eigenlijk gezond beleg? Via een praktijk voor natuurgeneeskunde een paar suggesties.

boterham1

Broodbeleg

Zoet:

  • reformjam (zonder suiker),
  • appel- of perenstroop (zonder suiker)
  • carobpasta (lijkt enigszins op chocopasta, bevat geen suiker),
  • kokosbrood (let op of het zonder suiker is, sommige soorten bevatten rietsuiker of lactose = melksuiker)

Hartig:

  • tuinkruidenpaté (bijv. merk tartex**),
  • linzen- of kikkererwtenpaté (humus, hoemus of hummus), Limapast, of biopaté (reform)***
  • geitensmeerkaas, geitenkaas of schapenkaas
  • olijvenpasta, in diverse smaken/ samenstellingen
  • zelfgemaakte kruidenboter (van reformmargarine, verse kruiden, kruidenzout en eventueel knoflook of ui erbij); je kunt als basis ook nemen: (geite)kwark of (geite)yoghurt
  • pesto
  • marmite **

Diversen:

  • sesam- of notenpasta’s,
  • avocado tot moes prakken en op smaak brengen met kruidenzout,
  • fijngesneden rauwkost, alfalfa of andere kiemen mengen met wat goede mayonaise of goede olie
  • Halvaspread en Allerlei salade uit natuurvoedingswinkel (lijkt wat op sandwichspread)
  • Tofuspread, Tofupaté***
  • wat groenten, champignons of uien fruiten in olijfolie, op smaak brengen en zonodig binden met bijvoorbeeld arrowroot.
  • Er bestaat ook kant en klaar beleg met groente zoals auberginepaté, wordt gekoeld verkocht.***

** Bevat wel gist en is dus niet goed bij een candida-dieet

*** Let op etiket of dit gist bevat

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.